drukuj

Urzędowe robienie wody z mózgu czy zwykła polityczna manipulacja?

Urzędowe robienie wody z mózgu czy zwykła polityczna manipulacja ?

Długo zastanawiałem się czy podjąć temat, który zbulwersował mnie w czasie wojewódzkich obchodów Święta Niepodległości.

Od lat nie mogę zrozumieć dlaczego przy obchodach Święta Niepodległości, i nie tylko, gloryfikuje się rolę Józefa Piłsudskiego w jej odzyskaniu oraz przedstawia Rosję jako prawie, że jedynego zaborcę.

Zapomina się lub pomija rolę takich postaci jak Roman Dmowski, Ignacy Paderewski i wielu innych, praktycznie nie pamięta się, że zasadniczy wpływ na odzyskanie niepodległości miał szczęśliwy zbieg okoliczności, na który złożyła się klęska zaborców w I wojnie światowej i zwycięska rewolucja w Rosji. Wstydliwie milczy się o stosunku Marszałka do odzyskania Śląska i Wielkopolski.

Wracając do tegorocznych wojewódzkich obchodów w Zielonej Górze, to nie wiem kto przygotował i zatwierdził dekorację na placu Wielkopolskim i co miała oznaczać przedstawiona na niej treść. Wiąże się to z tytułowym pytaniem. Czy jest ono zasadne?

Uważam, że tak gdyż przedstawione na banerze dekoracyjnym "Polskie drogi do wolności" niewiele mają wspólnego z obchodami rocznicy odzyskania niepodległości.
Na osiemnaście wypunktowanych zdarzeń tylko pięć moim zdaniem zasługuje na to, by znaleźć się na honorowym wykazie. Można się jeszcze zastanowić nad Konstytucją 3 maja, chociaż uchwalona m.in. w celu ratowania tego co z Polski pozostało po I rozbiorze, to spotęgowała wrogość sąsiadów i przyspieszyła II rozbiór Polski.
Nie ma tutaj miejsca na szczegółowe analizy ale pozwolę sobie stwierdzić, że uznanie zdarzeń po 1945 roku za drogi do niepodległości jest już manipulacją, politycznym pijarem.
Może poczynić olbrzymie szkody w świadomości dzieci i młodzieży karmionych zmanipulowanymi treściami.
Każdy z nas może mieć swój pogląd na historię Polski, ale zawsze musi być on oparty o historyczne fakty i mieć merytoryczne uzasadnienie.
Ja na polską drogę do niepodległości po ponad 120 letniej niewoli patrzę przez pryzmat niżej wymienionych zdarzeń :

-  1772 - 1793 - 1795 trzy rozbiory Rzeczypospolitej dokonane przez Rosję, Prusy i Austrię,
-  1794 - 1830 - 1848 - 1863 - 1905 polskie powstania przeciw zaborcom (kościuszkowskie, listopadowe, wiosna ludów, styczniowe, rewolucja 1905 roku),
-  1914 wybuch I wojny światowej,
-  1914 - 1918  działania Legionów Polskich,
-  4 czerwca 1917 roku we Francji powstaje tzw. Błękitna Armia pod dowództwem gen. Józefa Hallera,
-   15 sierpnia 1917 roku w Szwajcarii powstał Komitet Narodowy Polski z Romanem Dmowskim na czele, uznany później przez Francję, Włochy, Wielką Brytanię, USA za oficjalnego przedstawiciela Polski,
-  12 września 1917 roku utworzenie w Warszawie Rady Regencyjnej przez Niemców,
-  29 sierpnia 1918 roku Rosja Radziecka anulowała wszystkie traktaty rozbiorowe,
-  19 października 1918 roku ukonstytuowała się Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego,
-  28 października 1918 roku w zaborze austriackim powstała Polska Komisja Likwidacyjna,
-  7 listopada 1918 roku w Lublinie zostaje utworzony Tymczasowy Rząd Ludowy
    Republiki Polskiej z Ignacym Daszyńskim na czele (zabór rosyjski),
-  11 listopada 1918 roku Rada Regencyjna przekazała uwolnionemu z więzienia w Magdeburgu Józefowi Piłsudskiemu władzę nad podległym jej wojskiem, kapitulacja Niemiec,
-  22 listopada 1918 rroku Piłsudski nadał sobie tytuł Tymczasowego Naczelnika Państwa,
-  27 grudnia 1918 roku w Poznaniu wybuchło powstanie wielkopolskie,
-  26 stycznia 1919 roku odbyły się częściowe wybory do Sejmu Ustawodawczego,
-  28 czerwca 1919 roku podpisano traktat pokojowy nazwany Traktatem Wersalskim,
-  sierpień 1919 i 1920 roku - wybuchły I i II powstania śląskie,
-  11 lipca 1920 roku  przeprowadzono plebiscyt na Warmii i Mazurach,
-  17 marca 1921 roku uchwalono Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej,
-  2/3 maja 1921roku wybuchło trzecie powstanie śląskie.

Każdemu, kto zechce pochylić się nad moim spojrzeniem na świętowanie odzyskania niepodległości przez Polskę, proponując głębsze zastanowienie się nad powyższym kalendarium, zostawiam prawo do własnej oceny. 

Zdjęcia

  • Urzędowe robienie wody z mózgu czy zwykła polityczna manipulacja ?
Pintaliano
Autor:Pintaliano

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
KOKO
KOKO ndz., 2011-11-13 23:35

...

Raczej manipuluje się.
Ocena okresu PRL jest różna - zależna od poglądów, budząca wiele emocji i bardzo przesiąknięta współczesną polityką. Dlatego przy ocenie czy PRL był Polską ograniczam się do, ech jakże enigmatycznego, ale wystarczającego, międzynarodowego statusu prawnego PRL. Polska [Rzeczpospolita] Ludowa była uznanym przez społeczność międzynarodową niezawisłym/suwerennym/niepodległym bytem politycznym. Tyle z traktatów i umów międzynarodowych. Niektórzy próbują wmówić, że okres 1945-1989 to była czarna dziura czy kolejny zabór. Ja wyrażam pogląd, że co najwyżej państwo polskie z ograniczoną suwerennością.
..
Szkoda, że w tym wykazie nie znalazła się bitwa o Odrę z 1945 r. skoro znalazła się kampania wrześniowa.
..
Moim zdaniem zamiast napisać "wiosna ludów" bardziej by tu pasowało "krakowskie, wielkopolskie".
Ach, a powstanie styczniowe wybuchło o rok wcześniej (przynajmniej oficjalnie).
No i zapomniał pan akcie 5 listopada (kamyczek w lawinie umiędzynarodowienia sprawy polskiej). Różne są opinie co do tego aktu, ja podzielam opinię prof. Benyskewicza.

Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-11-14 07:53

Obchodząc

@KOKO:

rocznice odzyskania niepodległości w 1918 roku powinniśmy moim zdaniem zatrzymać się na III powstaniu śląskim. Rok 1945 to już za daleko. Kampania wrześniowa ? To raczej obrona niepodległości a nie walka o nią podobnie ja rok 1920. Inaczej pojęcie walka o niepodległość możemy rozciągnąć w nieskończoność.
Racja, określenie polska wiosna ludów jest zbyt ogólne ale precyzując je należałoby też napisać o udziale Polaków w walkach na Węgrzech.
5 listopada 1916 roku - bardzo ważna data dająca Polakom promyk nadziei na przyszłą niepodległość.
Za powstanie styczniowe wszystkich przepraszam, ręka się " opsła " a korekta była niestaranna.

Pintaliano
Jacek Budziński
Jacek Budziński pon., 2011-11-14 06:05

Do Pintaliano i KOlszaka

Czy manipulacja? Nie sądzę. Byłoby tak, gdyby uznać,że od 1944 roku kiedy to demokracja ludowa przyjechała do nas na radzieckich czołgach, byliśmy suwerennym państwem, co jest nieprawdą.Rację ma profesor Wojciech Roszkowski, który określa podległość Polski Ludowej wobec ZSRR w latach 1945–1956 jako kolonialną, zmienioną w latach 1956–1989 w radziecki protektorat. Pozdrawiam

Jacek Budziński
Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-11-14 07:36

Moim zdaniem trzeba mieć

@Jacek Budziński:

dużo złej woli by tak sądzić.
Doktor prawa Jarosław Kaczyński też ma wątpliwości czy Polska po 1989 roku odzyskała niepodległość / jest to moja delikatna ocena poglądów J.K. /.
Daje temu często wyraz wzbudzając uśmiechy politowania wśród dawnych kolegów, także historyków.
Profesor Roszkowski, wykształcony ekonomista i historyk z zamiłowania nie jest dla mnie osobiście autorytetem. Profesor Benyskiewicz tak.
Szanując Pana, nie uważam byśmy kiedykolwiek doszli do porozumienia w powyższych sprawach. Chyba tylko w jednym, każdy ma prawo do własnego zdania.

Pintaliano
Jacek Budziński
Jacek Budziński pon., 2011-11-14 12:41

Do Pintaliano

@Pintaliano:

Także mogę stwierdzić, że trzeba mieć dużo złej woli,żeby sądzić to co Pan.Przerzucanie się autorytetami nie ma sensu.Ma Pan natomiast rację co do pozostawania przy własnych poglądach.Pozdrawiam

Jacek Budziński
Grunberg
Grunberg pon., 2011-11-14 13:30

Teraz wiadomo dlaczego mamy

@Jacek Budziński:

Teraz wiadomo dlaczego mamy tylu nieudaczników , durni i idiotów.

KOKO
KOKO pon., 2011-11-14 19:14

...

@Jacek Budziński:

Dlatego w poprzednim komentarzu ograniczyłem się do historii prawa (a więc nie dotyczyło to stanu faktycznego - jak było naprawdę), nie podejmując polemiki na temat PRL-u (a przynajmniej nie miałem i nie mam zamiaru włazić między wódkę a zakąskę.... o pardon!:D między panem a panem Pintaliano :P). Nawet moje stwierdzenie (przynajmniej dla mnie) "państwo polskie z ograniczoną suwerennością" jest enigmatyczne. A jeśli tak jednak nie jest i jest ono dość klarowne. To bardzo przepraszam. :)

crazyceg
crazyceg pon., 2011-11-14 08:51

??

W drugim rozbiorze Polski,Austria chyba nie uczestniczyła? ;)

Z niczego powstałeś i niczym się staniesz.Cóż więc tracisz?NIC! http://picasaweb.google.com/crazycegla/Kolej#
Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-11-14 12:25

Oczywiście, że nie uczestniczyła

@crazyceg:

i w szczegółowym wykazie i opisie by się nie znalazła. Myślę, że w hasłowym potraktowaniu rozbiorów błędu nie popełniłem.
Chociaż 3 stycznia 1795 zawarła za plecami Prus tajną konwencję z Rosją , na mocy której przystąpiła do traktatu II rozbioru, ale tylko w granicach zaboru rosyjskiego.
Ale to są już szczegóły rzadko kiedy podnoszone w publicystyce.

Pintaliano
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG pon., 2011-11-14 09:01

Tiaaa, demokracja wjechała na czołgach,

a prawdziwa suwerenność przeskoczyła przez ogrodzenie stoczni gdańskiej.
Zmiatając tym skokiem cały polski przemysł, zastępując produktami z zachodu.
W nagrodę stocznie pozamykano i tylko fantasta powie, że morze żywi.
Na tej suwerenności zarabia zachód i styropianowe elyty.
Za radzieckie MIGi musieliśmy płacić polską wieprzowiną, zdezelowane F-16 dostaliśmy za darmochę. Tylko w ramach wdzięczności posłaliśmy armię do Iraku i Afganistanu płacąc za to miliardami z naszych podatków.
Jaka Q suwerenność???
Narodowy Bank Polski jest jeszcze w jakimś ułamku polski?
Rok 1989 to całkowita utrata suwerenności, koniec rządzenia Polaków w Polsce.
Jesteśmy tylko zarządcą we własnym kraju, i pewnie do czasu aż właściciele wprowadzą swoich.

Jacek Budziński
Jacek Budziński pon., 2011-11-14 12:37

Do Bogusława ZG

@Bogusław_ZG:

Oczywiście ,że wjechała na radzieckich czołgach. Polakom ten ustrój narzuciła zewnętrzna siła, no chyba, że referendum z 1946 roku i wybory z 1947 roku uznaje Pan za demokratycznie przeprowadzone.Pozdrawiam

Jacek Budziński
Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-11-14 13:44

Pozwoliłem sobie poczytać dzisiaj

@Jacek Budziński:

podręczniki z historii do klasy III liceum. Ciekawe jakie treści przekazuje Pan swoim uczniom ?

Pintaliano
Jacek Budziński
Jacek Budziński pon., 2011-11-14 14:14

Do Pintaliano

@Pintaliano:

Treści zgodne z podstawą programową, w oparciu o którą pisane są programy i podręczniki obojętnie jakiego wydawnictwa.

Jacek Budziński
Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-11-14 14:43

Niepotrzebnie się

@Jacek Budziński:

martwiłem.
Pozdrawiam.

Pintaliano
Grunberg
Grunberg wt., 2011-11-15 16:34

Zawsze swoje ideały można

@Jacek Budziński:

Zawsze swoje ideały można rozmienić jak pieniądze.

KOKO
KOKO pon., 2011-11-14 19:21

...

@Jacek Budziński:

Jak już tak jeździmy, to ja bym powiedział, że "wjechała" nam na Jałcie, względnie rzecz dyskusyjna na Teheranie (paskudna konstrukcja zdania). :)
Ja nie mówię "weto" temu komentarzowi (nie mam zamiaru ani panu, ani komukolwiek oponować), co to to nie, ale te same (no, może nie tak do końca te same, prawie) radzieckie czołgi biły się w sojuszu z wojskiem polskim (jakkolwiek by go oceniać) przeciw Niemcom na linii odrzańskiej "na Odrze" (por. "A. Toczewski").

Bogusław_ZG
Bogusław_ZG pon., 2011-11-14 20:27

Krzysztofie, narażasz się

@KOKO:

wspominając o tym, że wielcy sojusznicy i przyjaciele nas sprzedali za czapkę śliwek.
A jak już o śliwkach. Za czapkę śliwek w "wolnej" III RP oddano prawie cały polski przemysł. I z tych przemian dzisiejsze elity są dumne. Wystarczyło, że Unia pomachała cukiereczkiem w świecącym sreberku, bo wcześniej mieli tylko czekoladki z Wedla i Goplany.

Lucyna
Lucyna pon., 2011-11-14 09:01

O tak nieudane zrywy

O tak nieudane zrywy niepodległościowe, męczeństwo to nasza specjalność, wszyscy są winni temu,że Polacy nie umieli i nie potrafią żyć bez potrząsania szabelką.
Zastanawiam się czy maszerując z głowa odwrócona do tyłu znowu nie rozbijemy sobie "łba" o teraźniejszość.
A może o przyszłości lepiej pogadać. Kobiety pracujące do 67lat np. jako pielęgniarki, mężczyźni jako budowlańcy. Może zmusić ludzi do posiadania 8 dzieci jakimś dekretem? Ludzie historia niczego nas nie nauczyła, świat idzie na przód a my ciągle o powstaniach i zaborach.=((

Lucyna
Krzysztof Gawryluk
Krzysztof Gawryluk pon., 2011-11-14 10:35

Janie, zgadzam się z Tobą, że

przedstawianie i ocenianie historii wyłącznie z jednej albo z własnej perspektywy może jak napisałeś „poczynić olbrzymie szkody w świadomości”.

To, że formalnie jakiś kraj istnieje, nie musi oznaczać, że ludzie tam żyjący czują się wolni.
Z tego wolnego kraju ludzie raczej wyjeżdżali albo uciekali. I nie chodziło wyłącznie o ekonomię
Załączam link z piosenką SPA.
http://www.youtube.com/watch?v=YwWDGrPazGQ&feature=related
Czy w suwerennym kraju władza tak traktuje rodaków?
Czy pałowanie starszych osób i kobiet było przejawem patriotyzmu albo miało na celu obronę niepodległości?
Pozwól innym mieć własne zdanie nabyte przez doświadczenie.
Chyba mają do tego prawo?

Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-11-14 13:40

Uważam, może niesprawiedliwie, że Twój komentarz jest

@Krzysztof Gawryluk:

jest nie na temat i powiem więcej, wpisuje się w tok myślenia o jaki chodziło twórcy baneru ze zdjęcia. To jest manipulowanie. Rozumując w ten sposób to możemy powiedzieć że większość krajów na świecie nie jest suwerenna. Zawsze można wybrać obrazki z rozpędzania manifestacji np. we Francji gdzie policja kolbami karabinów pacyfikuje demonstrantów.
Pisząc : " Pozwól innym mieć własne zdanie nabyte przez doświadczenie.
Chyba mają do tego prawo? " sugerujesz, ze ja innym tego prawa odmawiam. Przypomnij więc sobie ostatnie zdanie mojego artykułu
" Każdemu, kto zechce pochylić się nad moim spojrzeniem na świętowanie odzyskania niepodległości przez Polskę, proponując głębsze zastanowienie się nad powyższym kalendarium, zostawiam prawo do własnej oceny. "
Pozdrawiam i do zobaczenia.
P.S.
Przypomniałem sobie fakt, który mogę potraktować jako doświadczenie z przeszłości.
Był rok 1981, sierpień. Trwała 3 - dniowa blokada ronda u zbiegu ulicy Marszałkowskiej i Alei Niepodległości w Warszawie zorganizowana przez " Solidarność " z MZK. Przyjechałem wtedy z żoną do Warszawy i na Dworcu Centralnym starsza, gdzieś 70 - letnia Pani poprosiła żonę o pomoc. Chodziło o zaciśnięcie pasków od gorsetu z kołnierzem ortopedycznym. Chwilę porozmawialiśmy i okazało się, że ta Pani przyjechała z Piaseczna żeby zobaczyć jak będą usuwać demonstrantów. Osłupiałem !
Nie wiem jak to się skończyło ale gdyby tłum niechcący potrącił tą Panią to telewizje światowe miałyby przez dłuższy czas używanie. Policja biję starsze Panie w ....

Pintaliano
Krzysztof Gawryluk
Krzysztof Gawryluk pon., 2011-11-14 14:35

Janie, nie obraź się,

@Pintaliano:

ale na manipulację to wygląda mi użyty przez Ciebie tytuł
Sugeruje on, że czytelnik ma tylko wybór między „robieniem wody z mózgu” lub „polityczną manipulacją”
Taki chwyt często stosuje się w socjotechnice, aby zasugerować drugiej stronie, że tak naprawdę nie ma innego wyboru. Pamiętasz bilbord z kampanii wyborczej „Tusk albo Kaczyński”? / albo odwrotnie – nie pamiętam dokładnie/
Jak to świadczy o autorze i traktowaniu przez niego drugiej strony?

Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-11-14 14:54

Krzysztof, niewiele jest rzeczy

@Krzysztof Gawryluk:

które mogą mnie obrazić. A tytuł ? Jego forma nie miała na celu sugerowania czegokolwiek i komukolwiek. Chociaż małą " manipulacją " jest, chodziło mi o wywołanie myślenia ale nie nad tytułem ale nad jego treścią. W jakiejś mierze spełnił więc powierzoną mu rolę. Spodziewałem się jednak bardziej pogłębionej dyskusji niż powtarzania sloganów. Ale dobre i to.
Jeżeli chodzi o pozostawianie wyboru to czy " głosowanie na ..... jest grzechem...."
pozostawia wybór ?

Pintaliano
Lucyna
Lucyna pon., 2011-11-14 11:20

"Z tego wolnego kraju ludzie

"Z tego wolnego kraju ludzie raczej wyjeżdżali albo uciekali." tak, tak a teraz to nikt nie wyjeżdża i mamy krainę wiecznej szczęśliwości =(

Lucyna
KOKO
KOKO wt., 2011-11-15 20:38

...

Panie Pintaliano,
przypomniało mi się przy okazji oglądania, jak śpiewają Polacy na meczu Polska-Węgry, swój hymn (zarówno piłkarze, jak i kibice).
Skoro pan sprawę kotylionów wyłapał, mam więc takie pytanie:
Co pan sądzi o sposobie śpiewania hymnu narodowego?
Zarówno 11.11.11 jak i podczas wielu uroczystości, mało kto stoi na baczność (nawet wśród elit władzy i polityków!).
Weteranów i Emerytów (80+) nie biorę pod uwagę - bo oni umieją zachować się podczas śpiewania/słuchania hymnu. Yhm, no nie biorę jeszcze przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych ("bo pani każe"). :)

Pintaliano
Pintaliano śr., 2011-11-16 08:36

Nie oglądałem wczorajszej transmisji od początku

@KOKO:

ale o zachowaniu się w trakcie wykonywania hymnu słów kilka napisałem w artykule
http://www.mmzielonagora.pl/artykul/rozwazania-przed-swietem-niepodleglo...,
szczególnie jeżeli chodzi o znajomość słów Mazurka Dąbrowskiego i jego melodii.
Uzupełniając tamten artykuł chciałbym wspomnieć czego mnie uczono w czasach antypatriotycznego stalinizmu.
W czasie hymnu należy stać na baczność i zdjąć czapkę z głowy. Tak postępuję do dzisiaj i tak się zachowałem 11.11.11. Oczywiście " stać na baczność " z czasem zacząłem rozumieć jako postawę zasadniczą, czyli wyprostowana i pozostająca w bezruchu sylwetka z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała. O przysłowiowej czapce już wspomniałem. Oczywiście chodzi tutaj o nakrycie głowy i nie dotyczy kobiet, małych dzieci, mundurowych itp.
Zachowanie naszych rodaków - uogólniam, w czasie wykonywania hymnu przypomina mi zachowanie wiernych np. na cmentarzu i nie tylko, gdy należy uklęknąć. Sprowadzam wszystko do braku szacunku.
Możemy zauważyć tylko nieliczne prawidłowe zachowania wśród setek wiernych. Zdecydowana większość udaje, że przyklęka wykonując najróżniejsze, często akrobatyczne figury, spoglądając jednocześnie z pogardą na tych co stoją, powiedzmy w postawie zasadniczej.
Pozdrawiam.

Pintaliano
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG śr., 2011-11-16 09:39

Jak o hymnie, godle i kibicach

http://www.youtube.com/watch?v=lj2LqBmLqwk - nie pograli :)

http://www.youtube.com/watch?v=pxvx0g5gmAA - nie porządzili :)

Logo PiSu miało nawiązywać do godła, "godło" PZPNu ma nawiązywać do loga. :)))
PiS przegrywa kolejne wybory, polska piłka przegrywa kolejne mistrzostwa.
Na EURO 2012 też sobie nie pogra.