drukuj

Panie Matole, tu nie chodzi o pornole!

Matole...

Matole...

W związku z podpisaniem przez Polskę umowy ACTA przez Polskę przechodzi fala manifestacji. Także w Zielonej Górze odbył się marsz przeciw ACTA, o czym informował redaktor Marek Pakoński.
W sprawie umowy ACTA jesteś:
Za
43% (6 głosów)
Przeciw
57% (8 głosów)
Razem głosów: 14
Zaloguj się, aby zagłosować.

Marsz protestacyjny przeciwko ACTA w Zielonej Górze (dużo zdjęć, wiele filmów wideo) 

Organizatorem manifestacji był Robert Górski, wiceprezes stowarzyszenia „Rowerem do Przodu", niedoszły radny miasta Zielona Góra z ramienia PiS. I o ile w wyborach zagłosowało na niego 155 mieszkańców Zielonej Góry, o tyle na zorganizowaną przez niego manifestację stawiło się kilkaset osób (według organizatorów ok. 1500, według służb porządkowych – 500). Robertowi Górskiemu udało się zmobilizować sporą część mieszkańców Zielonej Góry i za to należą mu się podziękowania. Bo każda inicjatywa pobudzająca szarego obywatela do aktywności jest czynem godnym pochwały. Czy nową pasją pana Górskiego stanie się organizowanie manifestacji a rower zamieni na megafon?

Kto wie, dlaczego tak chcemy ACTA? (o makdonaldyzacji własności intelektualnych) 

„Co czwarty protestujący mógł mieć mniej niż 15 lat" – informuje portal mmzielonagora.pl. Natomiast nigdzie nie można znaleźć informacji, ilu z tych ludzi w ogóle miało pojęcie, przeciw czemu protestują, a wnioski mogłyby być bardzo zaskakujące. Chyba, że przeciętny polski nastolatek zajmuje się wnikliwym studiowaniem założeń systemowych. Mało prawdopodobne, skoro większość dorosłych nie ma bladego pojęcia o ACTA. Mówienie o „ciemiężeniu internetu" i „prześladowaniach" jest groteskowe. Tak jak okrzyki w obronie stron pornograficznych (RedTube). Nawet jeden z opozycyjnych posłów zamieścił na facebooku pełen troski wpis. Martwił się zamknięciem stron z filmami o charakterze pornograficznym.

Kontrowersje wokoł ACTA w pigułce (cytaty i pytania), czyli co wkurza internautów i czy mają rację? 

Można się zastanowić, czy nie spłycam tematu. Z tym że on zostaje spłycany przez samych organizatorów i uczestników marszu. Właśnie takimi hasłami: „Donald Matole, skąd będziesz ściągał porolne!". Czym więcej idiotycznych haseł, tym częściej będą się pojawiały pytania o istotę demonstracji. Czy chodzi o cenzurę, czy ochronę własności intelektualnej, a może o obronę pornografii, co mogłoby wynikać z wznoszonych haseł? Zaskakujące, że organizator zielonogórskiego marszu zorganizował marsz, nie informując o tym konkretnie, przeciw czemu chce protestować. „STOP ACTA" i na tym koniec. Czy to oznacza, że jest przeciw całej umowie, czy tylko niektórym jej zapisom? Czy chce chronić własność intelektualną, czy opowiada się za piractwem? I czy jego zdaniem, stawanie w obronie stron pornograficznych zwłaszcza w obecności nieletnich jest odpowiedzialnym posunięciem?

Zbigniew Hołdys obrońca ACTA i... nagonka internautów 

Jeden z organizatorów strofował uczestników marszu: „to nie jest spacer, jesteście tutaj to jesteście zobowiązani do krzyczenia". Po czym rozpoczął: „Donald, Matole...". A ochrzaniony tłum powtarzał za nim, bo w końcu „to nie jest spacer". I słusznie. W końcu jak się ma niewielką wiedzę na temat, który się oprotestowuje, to lepiej powtarzać to, co mu się każe. Choćby hasła były bez sensu. Liczy się efekt.

Polska podpisała w nocy umowę ACTA. Żeby weszła w życie, musi ją ratyfikować parlament. Może do tego czasu Polacy zapoznają się z jej zapisami i zdecydują, czy chcą protestować przeciw całej umowie, czy walczyć o to, aby wznowić rozmowy i ją zmienić, wykreślając z niej np. art. 26 i 27, które są zapisami wzbudzającymi najwięcej kontrowersji. Tu widzę pole dla organizatorów protestu na czele z panem Górskim. Panie Matole, tu nie chodzi o pornolne!

Przeczytaj pełną treść umowy ACTA

Zdjęcia

  • Matole...

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
Pintaliano
Pintaliano czw., 2012-01-26 19:11

Słowa " musi ją ratyfikować parlament "

są chyba małym przegięciem. Parlament nic nie musi.
Kolejna sprawa to Robert Górski. Takich " młodych " to na rękach powinniśmy nosić, takie jest moje zdanie. Im się chce w przeciwieństwie do przeważającej części naszego społeczeństwa. Pana lokuję w tej mniejszej części. Robię to na podstawie artykułów pańskiego autorstwa. 
Nie mam zamiaru studiować zapisów umowy ACTA.
Jestem przeciw internetowemu piractwu, które rozumiem jako wykorzystywanie twórczości innych do celów zarobkowych. 
Ostatnim zdaniem artykułu chyba Pan pobłądził. 

Pintaliano
swierszczyk
swierszczyk czw., 2012-01-26 19:36

Tu Pintaliano,...

@Pintaliano:

weź mnie na kolano,...
ale facet który,...
ściga autodrania,...
który mu zajechał drogę,...
i się nie kłania,...
a później wymusza mandat,... że w tył rusza,...
to dla mnie nie intelekt,...
nawet nie "elemelek",...
pompka i słomka,...
lepiej lico do słonka,...
wybacz,...
ale facet stracił,...
w oczach moich,...
co prawda wg prawa,...
ale życie to nie zabawa,...
to w takim razie szczujmy wszystkich na siebie,...
czy będziemy w niebie...???
ps. tu nie do artykułu,...
ale do bólu będę powtarzał,...
ten "tarzan" Mi się nie podoba,...
ot,... wolność słowa,...
jeszcze jedno ps.
żeby przemilczał,...
ale na MM-ce wciskał,...
jaki to hepi,...
dla świerszczyka "bzdeti",...

Pintaliano
Pintaliano czw., 2012-01-26 19:43

Nikogo

@swierszczyk:

za mały " błąd " nie przekreślam a bardziej cenię niż tych, którzy się czają, własnego zdania nie mają i na wszelki wypadek nigdy i nigdzie się nie odzywają.
TO  NIE RYM, to przypadek.
Do Ciebie nie piję w tym momencie, Ty swoje zdanie zawsze masz. 
Pozdrawiam.

 

Pintaliano
swierszczyk
swierszczyk czw., 2012-01-26 19:51

I ja pozdrawiam,... ale i namawiam,...

@Pintaliano:

do pozdrowienia żony,...
nie ma jak to ONY,...
potrafią zażegnać spory,...
oby nie wygoniły do "komory",...
bo "komora" to do siebie ma,...
że zmienić może zdanie da...

Aleko Bliznakopulu
Aleko Bliznakopulu czw., 2012-01-26 19:59

Zarówno sam tytuł, jak i

@Pintaliano:

Zarówno sam tytuł, jak i ostatnie zdanie (którym to Pana zdaniem pobłądziłem) są prowokacyjne. Ja tylko sparafrazowałem to, co wykrzykiwał m.in. pan Górski. Niech Pan mi wytłumaczy, dlaczego na premiera i prezydenta można mówić "matoł", zaś na tych, którzy to wykrzykują już nie można? Proszę też zauważyć, iż nie napisałem tego do pana Górskiego, ale do wszystkich tych, którzy twierdzą, że to słowo (matoł) nie jest obraźliwe i tak chętnie je wykrzykują. Powtórzyłem tylko ich wczorajsze hasło nieco je modyfikując i nie personalizując.

A.B.
swierszczyk
swierszczyk czw., 2012-01-26 20:16

Aleko,... świerszczyk może i z polityką z "daleko"....

@Aleko Bliznakopulu:

ale moim i ni tylko moim zdaniem,...
Ci co wyszli,...
są całkiem "czyści",...
jedni wyszli bo "polityka",...
inni bo w "domu" im nie styka,...
jeszcze inni bo "zadyma",...
i Ci co ACTA mają w "ima",...
są wszyscy,...
i ci co chcą,...
i ci co politycznie muszą,...
jeden problem,...
dlaczego...????
ot po prostu,...
mało informacji z mostu,...
zacietrzewienie,...
bo małe zrozumienie,...
nie doinformowanie,...
to rządu w "banię",...
mało kasy,...
to wykrzyczeć się raczym,...
ale bym nie negował,...
co młodzież chce dochować,....
jest taki czas,...
że nie ma nas,...
a jest młodzież,...
która wyróżnia nie tylko odzież,....
pozwólmy jej wykrzyczeć,...
ale najpierw pouczyć,...
czemu ma to "słuczyć",...

Pintaliano
Pintaliano czw., 2012-01-26 21:57

I okazałem się za mało

@Aleko Bliznakopulu:

lotny, nie wyczułem zamierzonej prowokacji.
Nie akceptuję takiego słownictwa i jeżeli takie hasła wykrzykiwał Robert, to jest mi przykro. A co z hasłem 
" parlament musi "? 

Pintaliano
Aleko Bliznakopulu
Aleko Bliznakopulu czw., 2012-01-26 22:34

Każda umowa międzynarodowa,

@Pintaliano:

Każda umowa międzynarodowa, jeśli tylko ingeruje w nasze prawo, musi być ratyfikowana przez parlament, aby mogła wejść w życie. Takiej umowy nie można wrzucić do szuflady, żeby zarosła pajęczyną. Inną sprawą jest kwestia jej ratyfikacji, czy parlament ją przyjmie, czy odrzuci.

A.B.
swierszczyk
swierszczyk czw., 2012-01-26 22:43

Ano,... masz rację i Ty i Pintaliano,...

@Aleko Bliznakopulu:

musi to na "rusi",...
zanim nie "podpiszem",...
to mi "cosik wisiem",...
jest podstawa,...
jeśli nie zabawa,...
a tak myślę,...
to winna być umowa,...
ot taka w słowach,....
porozmawiać,... się pospierać,...
a później sponiewierać,...
(bo MAMY większość),...
a nie po cichu bo MY a WY "miększość",...
bo nie wiecie o CO,...
ot posiane proso,....

robertgorski
robertgorski czw., 2012-01-26 23:36

Rozbawił mnie ten artykuł.

@Pintaliano:

Rozbawił mnie ten artykuł. Każdą pozytywną akcję można upolitycznić i zmieszać z błotem. Osoba, która krzyczała „to nie jest spacer, jesteście tutaj to jesteście zobowiązani do krzyczenia", próbowała zatrzymać marsz, przez swój megafon używała wulgaryzmów i podburzała ludzi do wejścia na jezdnię, co było zabronione. Ta osoba została już zidentyfikowana i będzie tłumaczyć się policjantom i prokuratorowi.

Rozumiem, że gdyby 2 osoby na tysiąc biorących udział, krzyczały "Heil Hitler", to napisałby Pan, że Robert Górski przewodził nazistowskiej manifestacji. Wiadomo, że w marszu brały udział również osoby, które zachowywały się niestosownie i wulgarnie. Ciężko byłoby załatwić 1500 policjantów do pilnowania 1500 manifestantów. Takie incydenty zawsze będą się zdarzać. Z czystej statystyki wynika, że w marszu wzięło udział 15 schizofreników, nie licząc innych zaburzeń psychicznych.

Przeglądając pobieżnie Pana poprzednie artykuły dochodzę do konkluzji, iż lubi Pan dzielić społeczeństwo i buntować ludzi przeciwko sobie. Natomiast mi udało się wczoraj po raz pierwszy w historii III RP zjednoczyć mieszkańców Zielonej Góry. Sympatycy UPR, Młodzieży Wszechpolskiej, radni PiS szli razem z anarchistami i lewicowcami, antyklerykałowie z katolikami, młodzi ze starszymi, punkowie, metale z hiphopowcami.

Mogę się założyć, że gdyby u władzy była inna partia niż Pana PO i zorganizowałbym podobny marsz w tej samej sprawie, to piałby Pan z zachwytu :)

Pozdrawiam,
Robert Górski

P.S. "Zaskakujące, że organizator zielonogórskiego marszu zorganizował marsz, nie informując o tym konkretnie, przeciw czemu chce protestować. „STOP ACTA" i na tym koniec"
http://www.youtube.com/watch?v=vmId-jG6W5A od 0:30 mówię bardzo dużo, więc proszę nie kłamać. Pana na tym marszu nie było i chyba nie chciało się Panu przejrzeć relacji prasowych, w których mówiłem przeciwko czemu protestujemy. Na przyszłość radzę się zastanowić co Pana pisze, bo takie wypowiedzi kwalifikują się pod zniesławienie.

www.rowerowa.zgora.pl
swierszczyk
swierszczyk czw., 2012-01-26 23:49

Robercie,świerszczyk nie będzie się powtarzał i Panu narażał,...

@robertgorski:

ale z Pana powyższej wypowiedzi nie ACTA siedzi,...
a polityczne "Pańskie liryczne",...
i tu Pintaliano honorowo na "kolano",...
jeśli On ma rację,...
to zjem sam kolację,...
ot,... świerszczyka przemyślenia,...
którym nic nie zmienia,..

Aleko Bliznakopulu
Aleko Bliznakopulu pt., 2012-01-27 02:38

Panie Robercie, wkleił mi pan

@robertgorski:

Panie Robercie, wkleił mi pan link z którego wynika dokładnie to, co napisałem - jeśli to miał być link edukacyjny, to takie nagranie powinno trafić do sieci, w tym na facebooka nie po manifestacji, ale przed nią.

Jako organizator marszu ponosi pan pełną odpowiedzialność za jego przebieg. Nie widzę tu pola do dyskusji. Proszę wrzucić tu link z informacją, jakoby jedna osoba chciała zatrzymać marsz megafonem i chciała to zrobić zachęcając innych do maszerowania. Bo to dość osobliwa sprawa.

Nie zamierzam polemizować z pana subiektywnymi odczuciami na temat tego, jak i innych moich artykułów. Pragnę panu podziękować za przeczytanie powyższego i "pobieżne" przejrzenie poprzednich, zachęcam do głębszej lektury.

Na koniec dodam jeszcze, że jestem pełen szacunku zarówno do pana działalności polityczno - społecznej, jak również jako do osoby i gratuluję zorganizowania marszu, który niewątpliwie był sukcesem. Proszę jednak pozwolić mi się z panem nie zgadzać.
Z wielkim zainteresowaniem będę śledził pana dalsze poczynania na polu społecznym, życzę samych sukcesów i serdecznie pozdrawiam.

A.B.
robertgorski
robertgorski pt., 2012-01-27 10:33

Dziękuję za docenienie.

@Aleko Bliznakopulu:

Dziękuję za docenienie. Cieszę się, że dyskutujemy. Chciałbym, żebyśmy w naszym kraju częściej rozmawiali o tym co nas łączy, a nie o tym co nas dzieli.

Co do tej agresywnej osoby, to takiego nagrania z tej części manifestacji nie posiadam, ale mam świadków, którzy napisali do mnie na Facebooku w tej sprawie. To ciekawe, napisały do mnie młode osoby, które były oburzone zachowanie tego człowieka i nie życzą sobie, aby przez niego ktoś wrzucał ich do wspólnego worka i porównywał do zadymiarzy. Osoby te udostępniły mi swoje adresy i telefony, więc na pewno zostaną przesłuchane w charakterze świadka.

Pozdrawiam,
Robert Górski

www.rowerowa.zgora.pl
Marek Pakoński
Marek Pakoński pt., 2012-01-27 10:05

A ja w sprawie pochwały p. Roberta Górskiego

@Pintaliano:

Jako animator kultury z zawodu potrafię docenić dobrą organizację. I to było naprawdę bardzo dobrze, na piątkę zorganizowane. To bardzo dobrze o nas świadczy, bo chyba nikt nie chciałby w ZG takich manifestacji, jak w Kielcach, czy ostatnio w Poznaniu.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
aski
aski czw., 2012-01-26 22:25

Aleko Bliznakopulu poruszył

ważny temat, nieznajomości treści umowy ACTA. Przyznaję się, że sam jej nie znam, póki co. Nie powiem jak Pan Prezes (w Szkle Kontaktowym), że "nie czytałem(umowy) ale jestem przeciw" i tak na pierwszy rzut oka nie wiem po której stronie "barykady miałbym stanąć"
Jest za a nawet przeciw ;)

https://picasaweb.google.com/106481896623705871202
Marek Pakoński
Marek Pakoński pt., 2012-01-27 10:11

Na MM-ce jest szeroka wykładnia ACTA!

@aski:

Pełna polska treść umowy ACTA (taką podpisaliśmy) - czyli cała umowa słowo w słowo

Kto wie, dlaczego tak chcemy ACTA? (o makdonaldyzacji własności intelektualnych)
- poszukiwanie odpowiedzi co nam daje ACTA i dlaczego ją chcemy

Kontrowersje wokół ACTA w pigułce (cytaty i pytania), czyli co wkurza internautów i czy mają rację? - czyli przepisy ACTA i ich interpretacje oraz pytania do przemyślenia

Pomimo że jest to mojego autorstwa i nie jest z pewnością obiektywne, to na pewno jest lepiej, niż na innych portalach, gdzie o ACTA się tylko mówi a nikt nawet nie wie, gdzie tego poszukać.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
robertgorski
robertgorski pt., 2012-01-27 10:44

Linki nie działają

@Marek Pakoński:

Linki nie działają

www.rowerowa.zgora.pl
Marek Pakoński
Marek Pakoński pt., 2012-01-27 11:03

Faktycznie, już naprawiłem, działają :)

@robertgorski:

Przepraszam. Jakby co to wystarczy wejść w BLOGI i tam się znajdzie :)

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG czw., 2012-01-26 22:45

według organizatorów ok. 1500, według służb porządkowych – 500

Bo może organizator liczył wszystkich, tych 12-15 letnich również, a służby tylko dorosłych z prawem do głosowania. :)))
Prezydenta, premiera można od niedawna wyzywać. Zwłaszcza jak robi to ktoś z namaszczenia PiSu.
http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,-quot-bydle-quot-i-quot-pajac-...

swierszczyk
swierszczyk czw., 2012-01-26 22:50

Panie Bogusławie_ZG,... a fe...

@Bogusław_ZG:

toć Pan Szambelanowi nie wierzy...???
a swoimi ścieżkami "mierzy"...????
toć laskę swoją porzucił,...
a zliczyć musił,...

Alicja Skowrońska
Alicja Skowrońska pt., 2012-01-27 00:49

Nie liczyłam, ale widziałam. Było dużo ludzi.

@Bogusław_ZG:

Ludzie w różnym wieku z przewagą młodych. Młodsi też byli licznie reprezentowani. Nie tylko widziałam. Na odcinku od ratusza do ronda Romana Dmowskiego byłam za nimi, z nimi, obok nich. Akurat wyszłam z pracy, a trasa przemarszu była zbieżna z moją do domu.
Muszę pochwalić dobre tempo marszu bo nie opóźniłam godziny powrotu do domu.
Niektóre odzywki nie były poprawne, także pojedyncze hasła eksponowane na przygotowanych planszach, a niesione przez uczestników.
A poza tym zupełnie nie śledzę tego tematu. Czy ktoś przeczytał pełny tekst? Jak ta cała ACTA może mnie dotknąć?

Pozdrawiam
Aleko Bliznakopulu
Aleko Bliznakopulu pt., 2012-01-27 02:46

Pani Alicjo, nie grozi nam

@Alicja Skowrońska:

Pani Alicjo, nie grozi nam żadna cenzura, żadne kneblowanie ust i żadne represje. Proszę zauważyć, że Polska jest bodaj jedynym krajem z kilkudziesięciu, w którym są takie protesty. Ludzie wychodzą na ulicę, bo nie mają rzetelnych informacji a jak czytają, że ktoś chce ich represjonować, zamykać strony internetowe i w inny sposób uprzykrzać życie, chcą się temu przeciwstawić. Rząd kolejny raz zawalił. Nawet teraz, kiedy są tak duże niepokoje społeczne, nikt nie zorganizował obszernej konferencji prasowej na ten temat. W całej umowie najbardziej bulwersujące są dwa artykuły, bodajże 26 i 27. I o nie cała awantura. Pozdrawiam

A.B.
Grunberg
Grunberg sob., 2012-01-28 09:13

Złote linki- z reszta jak

@Jacek Budziński:

Złote linki- z reszta jak każde  . A już nie pamięta jak PiS swoje łapki do góry podnosił i był za.

Jacek Budziński
Jacek Budziński sob., 2012-01-28 15:05

Do Grunberg

@Grunberg:

Witam serdecznie mojego ulubionego adwersarza:) Dawno nie było okazji. Ale do rzeczy. Oczywiście, że europarlamentarzyści PiS popełnili błąd w tym głosowaniu, do którego ( w przeciwieństwie do europarlamentarzystów PO i PSL) się przyznali. Pozdrawiam i jak zwykle życzę Panu duuuużo zdrówka. Wszelakiego;)

Jacek Budziński
Grunberg
Grunberg sob., 2012-01-28 16:21

Rozumiem ,że posłowie

@Jacek Budziński:

Rozumiem ,że posłowie głosowali zgodnie z linią partii.

Marek Pakoński
Marek Pakoński pt., 2012-01-27 10:18

Jedenasty też jest niezły

@Aleko Bliznakopulu:

Według stwierdzenia z art. 11 ACTA: Informacje takie [które można zdobywać dzięki zapisom ACTA] mogą obejmować informacje dotyczące dowolnej osoby zaangażowanej w jakikolwiek aspekt naruszenia lub domniemanego naruszenia oraz dotyczące środków produkcji lub kanałów dystrybucji towarów lub usług stanowiących naruszenie lub domniemane naruszenie.

Dowolne osoby i domniemane naruszenie lub jakikolwiek aspekt domniemanego naruszenia. Ładne, prawda?
Więcej tutaj: Kontrowersje wokół ACTA w pigułce (cytaty i pytania), czyli co wkurza internautów i czy mają rację?

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Aleko Bliznakopulu
Aleko Bliznakopulu pt., 2012-01-27 10:26

Zgadzam się, jest niezły...

@Marek Pakoński:

Zgadzam się, jest niezły... :) W całej umowie jest jeszcze kilka zapisów, które wprawiają w pewną dezorientacje, mówiąc bardzo delikatnie.

A.B.
Marek Pakoński
Marek Pakoński pt., 2012-01-27 10:14

Dziennikarz GW w swym felietonie napisał

@Alicja Skowrońska:

Że to była największa manifestacja w mieście od czasu WYDARZEŃ ZIELONOGÓRSKICH. Wiele osób się z tym zgadza.
Pani Alu - zapodałem w komentarzu do ASKIego linki do mojego bloga w MM-ce, gdzie jest dużo o ACTA. Zachęcam do zapoznania się.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Szambelan
Szambelan pt., 2012-01-27 07:46

A Szambelan stanął w skręcie ulicy Stefana Zeromskiego i liczył

Policja szacuje, organizator się chwali a Szambelan policzył i podał do wiadomości.
Oczywiście, na trasie pochodu dołączali zwolennicy i demonstracja "rosła we siłę" 

Szambelan
swierszczyk
swierszczyk pt., 2012-01-27 08:36

... dołaczyli do pochodu,...

@Szambelan:

aby Polska rosła w siłę i dostatek,...
o żeś ty,... chyba się pomyliłem,...
to nie ten parostatek,....

Szambelan
Szambelan pt., 2012-01-27 10:01

Aktualna wersja to "Aby Polska rosła w siłe, a POLITYCY mieli

DUŻE DIETY".
Zaczynając od Radnej Miejskiej poprzez radnych sejmików wojewódzkich aż do posłów którzy mogą  pozwolić wybrać się na EUROPOSŁÓW. 

Szambelan