drukuj

Jak długo jeszcze poczekamy na poprawki na kontrapasach?

Kontrapas na Fabrycznej, na który nie da się wjechać...

W Zielonej Górze powstały pierwsze kontrapasy. Niestety zostały utworzone niezgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego, a Policja i Urząd Miasta nie kwapią się do poprawy niebezpiecznej organizacji ruchu.

Kontrapas jest wydzielonym pasem jezdni ulicy jednokierunkowej, przeznaczonym dla ruchu określonej kategorii pojazdów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy. Jest to forma uprzywilejowania transportu publicznego i niezmotoryzowanego w miastach. Najczęściej spotykamy kontrapasy rowerowe, autobusowe i dla służb ratowniczych. W Polsce pierwszy kontrapas rowerowy powstał prawdopodobnie w Poznaniu w 1993 roku.

Bardzo ważne jest prawidłowe korzystanie z tej formy organizacji ruchu. Rowerzysta, który jedzie w tym samym kierunku co samochody (czyli w przeciwnym niż rowerzyści na kontrapasie) musi jechać razem z autami po tym samym pasie (kierowcy wyprzedzają go z lewej strony). Kontrapas nie jest pasem dwukierunkowym dla rowerzystów.

W Zielonej Górze w tym roku powstało 5 kontrapasów na ulicach: Chopina (między Ułańską i placem Kolejarza), Fabrycznej, Licealnej, Witebskiej i na placu Pocztowym. Kolejny powstanie na remontowanej ul. Moniuszki. Niestety żaden z nich nie został prawidłowo oznakowany. Kierowcy i rowerzyści są wprowadzani w błąd przez co może dojść do groźnego wypadku, a w najlepszym przypadku do niepotrzebnej kłótni.

Stowarzyszenie „Rowerem do przodu" wraz z oficerem rowerowym Maciejem Porębskim proponowali, żeby rowerzyści jadący ul. Sikorskiego od strony byłego kina „Wenus" wjeżdżali na deptak kontrapasem wyznaczonym w całości na jezdni (tak jak w Gdańsku i Wrocławiu). Dzięki temu rozwiązaniu cyklista przemieszczał się szybko i sprawnie, a kierunek jego jazdy byłby jasny dla innych uczestników ruchu.

Policjanci nie zgodzili się na powyższą organizację ruchu i zaproponowali własną. Według nich rowerzysta powinien skręci z Sikorskiego w Drzewną. Następnie skręcić pod kątem prostym (rzecz niemożliwa z punktu widzenia podstawowych praw fizyki). Przejechać przez przejazd rowerowy, wysepkę, kolejny przejazd, ponownie skręcić pod kątem 90 stopni i dopiero wjechać na kontrapas, który kończy się wjazdem na deptak. Na usta ciśnie się pytanie, czy policjanci jeździli kiedyś na rowerze?

Do dzisiaj nie wiadomo, kto ma pierwszeństwo na pierwszym zakręcie pod kątem prostym (kierowca czy rowerzysta?). Policjanci od 7 września nie odpowiedzieli na pismo w tej sprawie. Równie ciekawie wyglądała historia tworzenia powyższych przejazdów. Policja zaakceptowała ich namalowanie przy użyciu linii odgraniczających pasy ruchu (fenomen na skalę ogólnopolską), a nie zgodnych z prawem, popularnych „2 rzędów kwadratów". W tzw. międzyczasie ów wynalazek został przerobiony na przejście dla pieszych (przez które nie można przejeżdżać rowerowym). Po kilku tygodniach urzędnicy zlitowali się nad zdezorientowanymi cyklistami i wymalowano przepisowe przejazdy.

Na wjeździe w ul. Licealną wyrósł las znaków, których nikt nie jest w stanie szybko ogarnąć. Prawie wszystkie wzajemnie się wykluczają. Tablica informująca o kontrapasie wyklucza się ze znakiem informującym, że jest to nadal jezdnia jednokierunkowa. Przy kontrapasie stoi znak, że jest on ciągiem pieszo-rowerowym, więc mogą z niego korzystać również piesi. Wymalowany piktogram roweru nie ma strzałki, więc kontrapas w praktyce jest dwukierunkowy. Ustawodawca nie określił, żeby któryś ze znaków był ważniejszy, więc kto odpowie karnie za spowodowanie wypadku? Kierowca, pieszy, rowerzysta, policjant czy może urzędnik lub projektant?

Na kontrapas na ul. Fabrycznej, który docelowo ma ułatwić m.in. wjazd na kolejny odcinek rowerostrady Zielona Strzała, nie da się wjechać. Od strony ul. Ogrodowej cały czas obowiązuje zakaz skrętu w prawo, a na Sienkiewicza zakaz skrętu w lewo. W obu przypadkach zapomniano o tabliczkach T-22 „Nie dotyczy rowerów" - ot drobny szczegół. Żeby było śmieszniej, to ciągła linia kierująca na kontrapas zabrania jazdy na wprost w ul. Sienkiewicza (w tym miejscu powinna być przerywana). Rowerzystom pozostaje teleportacja. Niedługo miną 2 miesiące odkąd Biuro Zarządzania Drogami nie może zrobić z tym porządku.

W sumie to nie ma co się dziwić urzędnikom z tego referatu, ponieważ pomimo zaproszenia nikt z nich nie był obecny na szkoleniu z prawidłowego tworzenia kontrapasów, gdy przed wakacjami do Zielonej Góry przyjechali eksperci z Warszawy i Wrocławia. Urzędnicy z Polkowic potrafili przejechać ponad 100 kilometrów, żeby nauczyć się u nas jak ułatwić życie rowerzystom, a naszym drogowcom nie chciało się pokonać kilku kilometrów z ul. Zjednoczenia na Uniwersytet Zielonogórski.

Niestety opis pozostałych błędów zająłby jeszcze kilka stron. W naszym mieście coraz więcej ludzi jeździ rowerem do pracy, szkoły, na zakupy i spotkania ze znajomymi. Cykliści cieszą się z każdej nowej ścieżki, parkingu rowerowego czy ulicy o ruchu uspokojonym. Ucieszyliby się również z nowych kontrapasów, gdyby były bezpieczne i użyteczne, a policjanci i urzędnicy słuchaliby ich podpowiedzi.

Robert Górski

Zapraszam na naszą stronę - www.rowerowa.zgora.pl

Zdjęcia

  • Kontrapas na Fabrycznej, na który nie da się wjechać...
  • Na biało nasza propozycja, na czerwono pomysł policjantów
  • Czy komuś przeszkadza taka niechlujność?
  • Fabryczna z siodełka
  • To jest niby prawidłowy przejazd rowerowy. Szkoda, że zupełnie zbędny w tym miejscu
  • Las wykluczających się znaków
  • Przejazd rowerowy wg koncepcji Policji...
  • Przejazd po poprawkach. Zakręt 90 stopni.
  • Czy komuś przeszkadza wykluczające się wzajemnie oznakowanie poziome i pionowe?
  • Na kontrapas na Witebskiej można wjechać tylko z Wyszyńskiego, z targowiska przy Anieli Krzywoń jest to zabronione
Stowarzyszenie "Rowerem do przodu" zajmuje się tematyką rowerową na terenie Zielonej Góry i okolic. Współdziałamy z grupami, które zajmują się wyścigami szosowymi i MTB, turystyką rowerową, freeride’m i downhill’em. Współpracujemy ze środowiskiem osób niepełnosprawnych: Fundacją Aktywnej Rehabilitacji i Polskim Towarzystwem Walki z Kalectwem Jesteśmy otwartymi ludźmi i chętnie nawiążemy kontakt z osobami, które chcą rozwijać kulturę rowerową w Zielonej Górze.
RowerowaZielonaGora
Autor:RowerowaZielonaGoragg: GG1800594

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 11:49

Skręcić pod kątem 90 stopni

Ciężko pokonać taki zakręt jak się pomyka 25/h.
Może trzeba wprowadzić w centrum ograniczenie dla rowerzystów, do 8km/h.
Albo wyburzyć połowę budynków, by mieli zakręty o promieniu 30 metrów.
Zbierajcie podpisy pod petycją, cóż to jest 10-20 kamienic w porównaniu z potrzebami rowerzystów. Drobnostka.

robertgorski
robertgorski ndz., 2011-10-16 11:59

Proszę o merytoryczną

Proszę o merytoryczną dyskusję, a nie robienie z siebie błazna

www.rowerowa.zgora.pl
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 12:26

Ależ to jest bardzo merytoryczna dyskusja

@robertgorski:

Ogromna większość skrzyżowań ma kąt 90 stopni i zmotoryzowani nie narzekają.
Takie skrzyżowania pokonują zwalniając.
To nie ja robię z siebie błazna. Ale to już nie moja wina. :(

robertgorski
robertgorski ndz., 2011-10-16 14:51

Foto nr 2 i nie byłoby tej

@Bogusław_ZG:

Foto nr 2 i nie byłoby tej bezsensownej gadaniny.

Artykuł pod, którym jest kilkanaście komentarzy, a tylko kilka o rowerach. Reszta skupia się na trollu zamiast na temacie.

www.rowerowa.zgora.pl
mikeke
mikeke pon., 2011-10-17 11:43

Szkoda

@robertgorski:

... że nie można kliknąć "lubię to".

Zatem zostaje napisać - popieram. Jestem za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum i tworzeniem alejek rowerowych.

Marek Pakoński
Marek Pakoński ndz., 2011-10-16 12:46

A ja Panów robertagórskiego i Bogusława_ZG proszę o spokój!

Niepotrzebne to obrzucanie siebie takimi określeniami. Naprawdę mam zablokować dyskusje pod tym artykułem aby sobie Panowie do oczu nie skakali?

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 12:49

Nie ja zacząłem od tych epitetów.

@Marek Pakoński:

Pan jak zwykle tego nie zauważa.

Maciek Gniazdowski
Maciek Gniazdowski ndz., 2011-10-16 12:55

'mamo,

@Bogusław_ZG:

to on zaczął'!

MaciekMG http://zgfoto.hekko.pl/
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 13:31

Wzruszające. :))))))

@Maciek Gniazdowski:

Jak nie zapomnę to w poniedziałek dostarczę do redakcji łopatkę i grabki,
wnusia już ma inne priorytety. Zawsze to jakiś relaks będzie po mentorskich komentach.

Marek Pakoński
Marek Pakoński ndz., 2011-10-16 15:16

Bardziej prosiłbym o kontrartykuł

@Bogusław_ZG:

Jeśli tak się Pan nie zgadza z artykułem, to proszę napisać dlaczego. Nie powie mi Pan, że Pan tego nie potrafi zrobić.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 15:58

Niepotrzebny żaden kontrartykuł :)

@Marek Pakoński:

"Następnie skręcić pod kątem prostym (rzecz niemożliwa z punktu widzenia podstawowych praw fizyki)."
Trudnością w zakrętach nie jest kąt a promień. I tu jest pies pogrzebany.
Ale może Pan Robert zna inną fizykę. :(
Za kontrartykuł wystarczy ten link;
http://www.e-szklarska.com/zakret-smierci.php
Oby Pan Robert tam nie pomykał na rowerku, bo będzie się domagał głów. :))))

Marek Pakoński
Marek Pakoński ndz., 2011-10-16 13:01

A Pan, panie Bogusławie_ZG jak zwykle nie zauważa

@Bogusław_ZG:

Że to, że ktoś inny zaczął pierwszy nie oznacza, że panu wolno. Nie Pan zaczął, ale Pan skończył (mam nadzieję). Dlatego ostrzegam i Pana, i robertagorskiego.
A Panu polecam pewne stare przysłowie: "Nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe".

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 13:32

Gdybym nie odpowiedział

@Marek Pakoński:

to tego "błazna" Pan by nawet nie zauważył. Jak zwykle. :P

Marek Pakoński
Marek Pakoński ndz., 2011-10-16 15:13

I tu się Pan myli

@Bogusław_ZG:

Nie jest moja rolą bronienie Pana przed ostrymi słowami innych - zwłaszcza, ze Pan akurat również sobie nie żałuje i języka (nie zawsze merytorycznie) nie szczędzi. Widzę, że jak nie z robertemgorskim, to ze mną usiłuje Pan się teraz pokłócić. A zresztą Pan ma to gdzieś i nadal obraża Pan robertagorskiego.
Nie jest moją ocena kto ma jakie charaktery, natomiast moją sprawą - jako moderatora - jest interpretacja kto łamie regulamin oraz wyciąganie z tego powodu konsekwencji. Pan go łamie w tej chwili ponownie, pomimo że prosiłem o spokój. Zatem ostrzegam Pana - kolejne przykłady takiego zachowania i zablokuję Pana konto na tydzień.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 16:04

W którym miejscu było to "nadal" ?

@Marek Pakoński:

Zastanowiłbym się nad całkowitym wykluczeniem, bo sam jakoś, z przyzwyczajenia jak kot do miejsca, nie mogę się zdecydować. :)

Lucyna
Lucyna ndz., 2011-10-16 16:33

...proszę pozostać na miejscu

@Bogusław_ZG:

...proszę pozostać na miejscu , bez Pana MM-ka już nie będzie taka sama...a szkoda =(

Lucyna
Maciek Gniazdowski
Maciek Gniazdowski ndz., 2011-10-16 13:19

Panie Robercie,

pisze pan o udziale stowarzyszenia 'Rowerem do przodu' i oficera rowerowego Macieja Porębskiego, ale z drugiej strony policja i Biuro zarządzania Drogami jawi się nam jak wielogłowa, lecz anonimowa hydra. Tam decyzje podejmują konkretni ludzie i to z nimi trzeba rozmawiać, ewentualnie ich poprosić o odpowiedź na konkretne zarzuty.

Wprowadzenie kontrapasów jesienią (i to zimną jesienią), tuż przed zimą, gdzie przy krawężnikach narosną zaspy i śnieg zwęzi jezdnie, a znaki poziome przynajmniej w części będą niewidoczne jest chyba nie najmądrzejszym rozwiązaniem. Ale już się stało, mleko rozlane. Czas więc chyba tylko na czytelną akcję wyjaśniającą kierowcom i pieszym, co to są kontrapasy rowerowe, gdzie są i czemu służą. Pokażcie mapkę (albo kilka mapek), opiszcie wyraźnie, co to jest i po co. Unikniemy szczeniackich kłótni i przepychanek, udowadniania kto jest be, a kto cacy. Artykuł (lub kilka, w cyklu) ukazujący się w drukowanym wydaniu Gazety Lubuskiej byłby tu dużą pomocą.

Miejmy nadzieję, że wiosną, gdy na ulicach rowerzystów będzie więcej, i oni, i kierowcy będą współistnieć rozsądnie. Nawet gdy rowerzysta ma rację, samochód ma większą masę. Jeśli porównamy pogięte blachy i pękniętą miednicę, nadal auto wychodzi z mniejszym szwankiem.

Pozdrawiam, czekając na mądre artykuły i zgodne z prawem i rozsądkiem oznakowanie ulic, o akcji wyjaśniającej nie wspominając,

MaciekMG http://zgfoto.hekko.pl/
robertgorski
robertgorski ndz., 2011-10-16 14:47

Kontrapasy zostały wykonane w

@Maciek Gniazdowski:

Kontrapasy zostały wykonane w sierpniu, czyli latem. Oficer wysłał pisma do zainteresowanych stron. Odpowiedzi i działania nie ma, więc stąd ten artykuł na MM. Każdy kto choć trochę zna przepisy i spojrzy na powyższe zdjęcia, to złapie się za głowę.

Co do szanownego, najmądrzejszego pana Bogusława to brak słów. Zaczepia na tym portalu nie tylko mnie, ale też wiele innych osób. Widocznie bardzo się nudzi w domu przed klawiaturą i nic ciekawszego poza męczeniem ludzi, którym "jeszcze się chce" nie ma do roboty.

www.rowerowa.zgora.pl
Bogusia
Bogusia ndz., 2011-10-16 14:54

NIe moje zdanie

@robertgorski:

Nie znam Pana, ale w rodzinie mam zapalonych rowerzystów, którzy uważają, że robi Pan dla nich wiele dobrego i są Panu za to wdzięczni. Ja się nie wypowiadam, bo się na tyle nie znam, żeby głos zabierać. Tylko dziwią mnie te kłótnie ilekroć Pan coś napisze.

B.H.-D.
Marek Pakoński
Marek Pakoński ndz., 2011-10-16 15:15

Proszę się powstrzymać od oceniania innego użytkownika

@robertgorski:

Panie Robercie - skupmy się na temacie. Przy okazji - gdyby Pan nie zaczął, to teraz by tego nie było.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
robertgorski
robertgorski ndz., 2011-10-16 15:29

Pewnie ma Pan rację.

@Marek Pakoński:

Pewnie ma Pan rację. Przepraszam. Zarówno mnie jak i wielu innych użytkowników tego portali irytuje czepialstwo pana Bogusława. Myślę, że mój artykuł jest napisany merytorycznie, są załączone fotki i schematy, a tu przyjdzie taki pan Bogusław i zaczyna jakieś bzdury z wyburzaniem kamienic. Pewnie ma satysfakcję, że mnie poirytował zdeczka.

www.rowerowa.zgora.pl
Maciek Gniazdowski
Maciek Gniazdowski ndz., 2011-10-16 19:45

to może po dwóch tygodniach bez odpowiedzi na pisma

@robertgorski:

trzeba było wpaść do właściwych ludzi osobiście?

Nieraz pismo stanowi typowy 'dupochron' i osobiste, zwykłe, ludzkie kontakty twarzą w twarz częściej doprowadzają do szybszego rozwiązania problemu, niż cała teczka pism.

Jeżeli wykonanie i praktyka jazdy na kontrapasach rowerowych szwankuje, to warto byłoby sprawę wyjaśnić przed wiosną.

Porównywanie Zielonej Góry do miast wielkości Gdańska, czy Wrocławia może budzić wątpliwości. Niezłe, jako argument w sporze, ale widzi Pan np. urzędników Urzędu Marszałkowskiego, czy Skarbowego dojeżdżających do pracy na rowerach? Ja nie.
Procentowy udział w 'Masie Krytycznej' też nie jest dowodem na potężne lobby rowerowe. To miła akcja, ale raczej jako spotkanie integracyjne środowiska, niż jakikolwiek dowód.

Pozdrawiam,

MaciekMG http://zgfoto.hekko.pl/
Lucyna
Lucyna ndz., 2011-10-16 13:49

Czytając te kłótnie mam

Czytając te kłótnie mam wrażenie jakby obowiązywała zasada " rowerzysta król świata" a to bujda. Są ważniejsze sprawy , w kraju gdzie jest 10 miesięcy chłodu a 2 ciepła są naprawdę ważniejsze sprawy. Pusto na tych ścieżkach rowerowych . A jak tak uprzejmie będziemy traktowani ( my piesi) przez rowerzystów ( walczących o władzę) to wątpię czy rowerzysta nie będzie się kojarzyć ze słowem " zadymiarz" .=(
Rowerzyści to garstka ludzi a wymagania mają duże.

Lucyna
robertgorski
robertgorski ndz., 2011-10-16 15:11

We Wrocławiu wg oficjalnych

@Lucyna:

We Wrocławiu wg oficjalnych danych tamtejszego Urzędu Miejskiego 6% mieszkańców jeździ codziennie na rowerze. Ta liczba rośnie od kilku lat. W maju na Masie Krytycznej w naszym mieście było pół tysiąca rowerzystów, co stawia nas w krajowej czołówce w przeliczeniu na liczbę mieszkańców.

Ludzie przestają myśleć o rowerze jak o środku rekreacji i powoli zaczyna dociera do nich, że rower w takim mieście jak nasze może stać się codziennym środkiem transportu. Skoro w Kopenhandze i setkach mniejszych miast gdzie jest chłodniejszy klimat niż u nas 40% ludzi jeździ cały rok rowerem do pracy.

Konflikty z pieszymi? Oczywiście, że są, ale zastanówmy się czyja to wina. Przede wszystkim mamy ogromne zapóźnienia w infrastrukturze, które bardzo powoli odrabiamy. Część pieszych chodzi po drogach dla rowerów mając obok chodnik, a część rowerzystów pcha się niepotrzebnie na chodniki tam gdzie można w miarę bezpiecznie poruszać się po jezdni. Edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja. Sam po sobie widzę, że mimo 23 lat życia moje spojrzenie na ten problem ewoluuje. Jeszcze niedawno pieszych ze ścieżki wygoniłbym pompką, teraz mam inne spojrzenie i najważniejsze, że wiem jak budować nowe drogi i remontować stare, żeby ten problem minimalizować.

Jednemu nie zaprzeczymy samochody powoli tracą uprzywilejowaną pozycję. W Gdańsku 30% powierzchni miasta to strefa tempo 30 km/h. Dążą do tego co ma Berlin, czyli 70%. Wrocław likwiduje setki miejsc parkingowych w centrum i nikt się tam nie przejmuje marudzeniem kierowców. Nieśmiało pierwszeństwo na skrzyżowaniach zaczynają dostawać tramwaje. No i te 6% rowerzystów. To naprawdę dużo jak na polskie warunki.

www.rowerowa.zgora.pl
Lucyna
Lucyna ndz., 2011-10-16 16:32

Porównywanie Zielonej Góry do

Porównywanie Zielonej Góry do Wrocławia to już zabawne ale do Kopenhagi to już kabaret. Nie ma gdzie trzymać rowerów , bo w bloku ciasno brak miejsca , na balkonie w naszym klimacie tez źle. Chyba ,że wydajemy tyle kasy na ścieżki i te jak im tam kontrapasy po to by korzystali z nich nieliczni za pieniądze tych drugich. Nie widuję ludzi jadących do pracy na rowerach ba nawet do szkoły mało kto jeździ - też nie ma gdzie trzymać tych rowerów. I nie jest to wina szkoły bo wybór jest taki albo miejsce na szafki dla wszystkich albo na rowery dla nielicznych. Co bardziej potrzebne szafki , chyba nie ma wątpliwości,że szafki. Może napiszmy ile wydano na ścieżki rowerowe , kontrapasy, stojaki i co można by za te pieniądze zrobić może a raczej na pewno są większe potrzeby w mieście.

Lucyna
laska
laska ndz., 2011-10-16 16:33

Panie Górski, proszę dalej robić swoje i nie oglądaść się

na tych, którym zawsze coś nie pasuje. A może nie nauczyli się jeździć na rowerach.
Pan robi wszystko społecznie a krytykanci co dobrego zrobili czy też robią ?

laska
Lucyna
Lucyna ndz., 2011-10-16 16:35

A jak ich nie stać na rowery

A jak ich nie stać na rowery to won z miasta=)))

Lucyna
Alicja Skowrońska
Alicja Skowrońska ndz., 2011-10-16 19:10

Bogusławie_ZG - jesteś zagrożony?

Nik chyba nie ma takiej liczby ostrzeżeń. Jak zostaniesz wyautowany, myślę że czasami tu zerkniesz. Jak będzie słodko i miło. Jeszcze może p. Domino 47 (też ma swoje zdanie co udowodniła kilka razy), jeszcze może p. Lucyna (też pyskata) i chyba... ja.
Część MM-kowej statystyki diabli wezmą. Będzie jednak spokój. Nikt się nie będzie spierał, a tym bardziej kłócił. Nie będzie narzekań.
-----
Coś mnie zastanawia. Pisma rowerzystów bez odzewu?

Pozdrawiam
Marek Pakoński
Marek Pakoński ndz., 2011-10-16 22:38

Pani Alu, nie jest zagrożony, póki sam nie zechce

@Alicja Skowrońska:

Jakoś inni potrafią mieć swoje zdanie bez czyjegoś obrażania.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-10-17 12:55

Ale mnie Pani ubawiła

@Alicja Skowrońska:

słowami " i chyba ... ja ". Tego, że jest Pani pyskata nie da się powiedzieć nawet gdyby wysilić się na złośliwość.
Nie można też porównywać Bogusława_ZG, Pań Domino 47 i Lucyny. Bardzo niewiele łączy ich komentarze !

Pintaliano
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2011-10-16 23:23

No nareszcie zrozumiałem, z wielkimi oporami ale dotarło.

Co wolno wojewodzie to nie tobie ...
Czyli kumam, że pieszczotliwe zdanko;
"Proszę o merytoryczną dyskusję, a nie robienie z siebie błazna."
było tylko grą wstępną przed prawdziwymi pieszczotami.
A moje zdanie zaprzeczające było obrazą zalotnika;
"To nie ja robię z siebie błazna. Ale to już nie moja wina. :("
Powinienem od razu uszy po sobie skulić i wypiąć D.
Eeech, co ja zrobię, że taki niekumaty jestem, i ciągle TWA łapię za słówka. :(((
Banicja kurka wodna jak nic. Pewne jak w banku.

Tylko dalej nie kumam, gdzie było to; "A zresztą Pan ma to gdzieś i nadal obraża Pan robertagorskiego." Ale niech Pan się nie wysila, nie zależy mi na odpowiedzi.
To Pan musi sobie odpowiedzieć, czytając wszystko od A do Z, a nie wybrane ze zdań słówka.

Alicja Skowrońska
Alicja Skowrońska ndz., 2011-10-16 23:54

Bądź grzeczny Bogusławie_ZG chociaż jeszcze przez dobę.

@Bogusław_ZG:

Liczę na Twój komentarz w moim artykule, który chwilę temu puściłam.

Pozdrawiam
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG pon., 2011-10-17 00:11

Jestem grzeczny :)

@Alicja Skowrońska:

Niespotykanie spokojny człowiek ze mnie.
Czego nie można powiedzieć o innych. :))))))

Marek Pakoński
Marek Pakoński pon., 2011-10-17 10:01

Pan ma do mnie nieustające pretensje

@Bogusław_ZG:

Wciąż Pan wypomina że Pana traktuję niesprawiedliwie. Powiem tak - proszę Pana o przyjście na wtorkowe spotkanie - albo do redakcji w któryś z dni tygodnia. Wówczas liczę na to, że wyłuszczy mi Pan wszystkie moje wpadki i prześladowania Pana a ja Panu wytłumaczę, że nie traktuję Pana gorzej, tylko tak samo, jak wszystkich innych. Dyskusję na ten temat w MM-ce ze swej strony kończę, gdyż nie ma ona sensu - obaj tylko nudzimy MM-kowiczów.

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-
KOKO
KOKO ndz., 2011-10-16 23:30

...

W zasadzie chciałem coś napisać w obronie Bogusława, ale uległem swojej konformistycznej części duszy (jeśli wierzyć, że takową mam; ewentualnie zostaje wiara w demokrację i decyzję większości parlamentarnej moich neuronów). Nie mam ochoty trafić na jakiś tajemny index zakazanych (wg rozmaitych teorii spiskowych). :P
...
Bardzo często spotykam się z cyklistami, którzy po prostu przejadą przez pasy (powinni zejść i przeprowadzić przez pasy rower). Natomiast kilka dni temu spotkałem chłopczyka na rowerze. Zachował się grzecznie. Przed przejściem zszedł z rowerka i przeprowadził przez pasy. Wyjątek? Przykład, od którego powinni się uczyć starsi cykliści?
Może i to jest drobnostka... nic nie znacząca drobnostka... ale dla mnie, jako pieszego ("walkersa"), to znaczy wiele o kulturze rowerzystów.

barszczewska
barszczewska pon., 2011-10-17 10:34

tak sobie myślę

na temat tych kontrapasów. Pierwszy raz o tym usłyszałam. Myślałam, że ścieżki rowerowe służą rowerzystom by czuli się bezpiecznie, a tu czytam o kontrapasach, tzn, że co...że rowerzyści jak chcą jechać w kierunku jaki panuje na ulicy to jadą razem z samochodami, a jak w odwrotnym to mają wydzielony pas? a nie mogą poruszać się tak jak poruszają się samochody? albo wydzielony pas nie może służyć obu kierunkom?
Wróciłam właśnie z Graz_u i tam zauważyłam takie pasy, ale całe zamalowane na czerwono, tak jakby na czerwonym dywanie mogli jeździć rowerzyści- myślałam że to ścieżki rowerowe, może to właśnie kontrapasy?

barbara
robertgorski
robertgorski pon., 2011-10-17 11:34

Kontrapas i pas rowerowy mają

@barszczewska:

Kontrapas i pas rowerowy mają szerokość 1,5 metra, a dwukierunkowa droga dla rowerów musi mieć co najmniej 2 metry. Sprawa dodatkowo komplikuje się jakby rowerzysta chciał skręcić z tej 2-kierunkowej ddr na jezdni.

www.rowerowa.zgora.pl
Pintaliano
Pintaliano pon., 2011-10-17 12:49

Robert, na jednym ze spotkań MM-kowiczów

@robertgorski:

padła propozycja, bodajże Pani Bogusi, by przed napisaniem odpowiedzi na komentarz który nas wzburzył wypić szklankę zimnej wody.
Radę staram się stosować w przenośni gdyż wody nie lubię ale daję sobie na wstrzymanie.
Gwarantuję Ci, że to pomaga. Po paru minutach " złość " przechodzi a czasami nawet chęć odpowiedzenia.
Wypracowałem też sobie zasadę, by na komentarze niektórych mm-kowiczów nie odpowiadać. Wychodzi mi to na zdrowie.

Pintaliano
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG pon., 2011-10-17 21:16

Zimna woda dobrze działa na szare komórki. :)

@Pintaliano:

Zamiast odruchu strusia, albo wypłakiwania się w rękaw redakcji, stosuję inną metodę, obmyślam zemstę.
Metoda reklamowana przez Pana Marka;
http://www.mmzielonagora.pl/artykul/kawaly-dowcipy-cos-do-posmiania-lix-...
"Mądry człowiek nie obraża się, tylko od razu zaczyna planować zemstę."
Łebski gość z naszego moderatora. :)))))))))

Marek Pakoński
Marek Pakoński wt., 2011-10-18 12:35

Aaaa...

@Bogusław_ZG:

To wszystko tłumaczy... ;)

-> Polecam myślenie. Wymagam go od wykształconych ludzi. /// Lubisz dobre electro? Słuchaj audycji Electrohead: https://www.facebook.com/ElectroheadZG <-