drukuj

Czego brakuje w znowelizowanej ustawie o ochronie zwierząt?

Czego mi brakuje w znowelizowanej ustawie o ochronie zwierząt

1 stycznia 2012 r. weszły w życie zmiany w ustawie o ochronie zwierząt. Twórcom nowelizacji czy też jej wnioskodawcom udało się ośmieszyć cały nasz parlament, którego członkowie stworzyli kolejny akt prawny nierealny w sferze realizacji.

Mało tego, z lektury ustawy można odnieść wrażenie, że los zwierząt  w myśl naszego ustawodawstwa dla rad gmin jest ważniejszy, niż los ludzi. Gminy mają obowiązek corocznego przyjmowania szczegółowych programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi... itd.
Na takie zainteresowanie ze strony gminy nie mają co liczyć np. LUDZIE BEZDOMNI, nie mówiąc już o tych żyjących w skrajnej nędzy.

Kolejna sprawa to nałożenie na każdego z nas obowiązku powiadomienia najbliższego schroniska, straży gminnej lub Policji, w przypadku napotkania porzuconego psa lub kota, w szczególności pozostawionego na uwięzi. Jest ustawowy obowiązek to i powinna być sankcja za niewywiązywanie się z tego obowiązku.

A co z pozostawionymi psimi kupami na chodniku czy w innym miejscu publicznym?
A co z psami bez kagańców?
A co z psami luźno biegającymi i bez kagańców?
Mamy powiadamiać organa? Jakie sankcje nam grożą gdy nie powiadomimy?

Czego mi brakuje w znowelizowanej ustawie?

Po pierwsze.
Wprowadzenia obowiązku rejestracji zwierząt drogą czipowania na koszt ich posiadaczy. Powinno to ukrócić wiele nielegalnych, niezgodnych z prawem zachowań właścicieli zwierząt, zachować kontrolę nad obrotem handlowym, usprawnić ściganie sprawców niehumanitarnego postępowania wobec zwierząt.
Po drugie.
Wprowadzenia podatku od hobbystycznego posiadania zwierząt. Zahamować to może traktowanie zwierząt jak zabawek, które można wyrzucić gdy się znudzą.
Uzyskane środki przekazywać na utrzymanie schronisk, finansowanie organizacji statutowo zajmujących się ochrona zwierząt a także na likwidację skutków zniszczeń jakie powodują np. psy na terenie osiedli.
O tym będzie w odrębnym artykule!
Po trzecie.
Wprowadzenia obowiązku odbywania odpłatnych szkoleń dla tych właścicieli zwierząt, którzy łamią postanowienia ustawy. Szkoleniom powinni podlegać także Ci właściciele, którzy nie sprzątają po swoich ulubieńcach.

Lubię zwierzęta i uważam, że zasługują one na godne traktowanie.
Wiele w tym zakresie zmienia się na lepsze. Rozwinęła się już cała infrastruktura pracująca na rzecz
m.in. naszych czworonożnych przyjaciół.
Dzisiaj działają już specjalistyczne sklepy i stoiska w marketach, oferujące wszystko to, co jest potrzebne dla naszych piesków i kotków.
Działa SPA dla psów i kotów, gdzie właściciel może oddać ulubieńca w fachowe ręce by przeprowadzić niezbędne zabiegi higieniczne.
Rozwinęła się sieć placówek weterynaryjnych specjalizujących się w opiece nad zwierzętami domowymi. W Zielonej Górze zaczął działać w pierwszy w Polsce tomograf dla zwierząt domowych.
Powstały hotele dla zwierząt, w których możemy nasze zwierzęta pozostawić  w godziwych warunkach i pod dobrą opieką na czas naszego wyjazdu z domu  .
O jednym z takich hoteli także napiszę w odrębnym artykule.
Mamy tez dobrych specjalistów do szkolenia psów ale brakuje mi:

SZKOŁY  DLA  WŁAŚCICIELI  ZWIERZĄT.

Najlepsza ustawa o ochronie zwierząt nie będzie skutkować, jeżeli zwierzęta znajdować się będą w rękach, pod opieką, nieodpowiedzialnych właścicieli.
Jeżeli możemy wyszkolić psa to i chyba możemy nauczyć jego właściciela, że posiadanie psa niesie za sobą wiele obowiązków
Do tej pory nikt o tym chyba nie pomyślał.

Zdjęcia

  • Czego mi brakuje w znowelizowanej ustawie o ochronie zwierząt
  • Czego mi brakuje w znowelizowanej ustawie o ochronie zwierząt
Pintaliano
Autor:Pintaliano

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
swierszczyk
swierszczyk sob., 2012-01-14 16:37

Jest pytanie jedno,...

tak w sedno,...
kto miałby szkolić...???
i drugie,...
 czy szkoleni są ludzie,...
którzy w schroniskach pracują,...
i tak się lubują,...
innym doradzać...???
nie chciałbym przesadzać,...
ale jakieś takie odczucie mam,...
że dbający o zwierzęta pozostają sam na sam,..
z sobą,...
a ci co to mogą,...
albo nie potrafią,....
albo,  (...)
no właśnie trzy kropki,...
chyba lepiej im podlewać stokrotki,...
to takie odczucie, po ogłoszeniu nowelizacji ustawy,...
kiedy to przeczytałem na MM-ce Ich HURRAA-lne...!!! wrzawy,...
Acha, ... apropo,...
aby było "spoko",...
koło Intermarche na Batorego,...
widziałem dwa bezdomne koty,...
aby nie było potym,...
że nie zgłosiłem,...
teraz będę czekał na "łapaczy",..
cokolwiek to znaczy,...
PS. aby nie było,
że na siło,...
te koty miast uszu "szczotek" nie miały,...
"usza były cały",...

makusyn
makusyn sob., 2012-01-14 16:17

Ciekawe kiedy pierwszy pies w

Ciekawe kiedy pierwszy pies w Parlamencie?
Moze wygryzie te "psy na baby" i inne nababy...

P.S.
Miga mi taki baner "Podejmij wyzwanie! Zostań zołnierzem NSR" - podjąbym - ale nazwa głupia - jakieś "zamerykanizowane" nasranie?

Bogusia
Bogusia sob., 2012-01-14 17:07

Popieram

Pod wszystkim, co napisał Pintaliano w swoim artykule podpisuję się także i to właśnie dlatego, że bardzo lubię zwierzęta. Do niedawna miałam jamniczkę, która rok temu od nas odeszła. U córki są koty, jest piesek. Też uważam, że podatek należy płacić i, że winien on być mądrze spożytkowany, co m.in. sugeruje autor.

B.H.-D.
swierszczyk
swierszczyk sob., 2012-01-14 18:46

Tu Pani Bogusiu bedę się spierał,...

@Bogusia:

i podatków (ode wszystkich) nie popierał,...
biedni samotni emeryci,...
osoby chore,...
bezdomni,...
wszyscy oni pogodni,...
gdy mają przy sobie psa przyjaciela,...
tu bym rozdzielał,...
ale rozdział zawsze krzyki wzbudza,...
dlatego nie będę podjudzał,...
czy człowiek ma prawo,...
podatkiem obarczyć kogoś co się żywym stworzeniem opiekuje...???
to może za rybki w akwarium, chomika, papugę i kota także się niech rujnuje,...
a podatek od czego...???
wielkości psa czy od wielkości kupki jego...???
tylko kasa, kasa, kasa,...
dla tych co "kochają" zwierzęta,...
nie napiszę nic więcej,...
bo wymiękam,...
to tak jak u ludzi,...
durnowaty sprzeciw budził
co zwał się "bykowe",...
to może teraz "nowe",...
od ilości dzieci,...
niech do urzędu płacić leci,...
może i porównanie niezbyt trafione,...
na samą myśl, aż sam ze wstydu płonę,...
ale mam nadzieję, że myśl zrozumiała,...
została...???

Bogusia
Bogusia sob., 2012-01-14 19:25

Jeżeli dobrze pamiętam,

@swierszczyk:

to one jak były, to były zróżnicowane i emeryci płacili połowę obowiązującej stawki.

B.H.-D.
swierszczyk
swierszczyk sob., 2012-01-14 19:41

Pani Bogusiu,... chyba się nie zrozumieliśmy,...

@Bogusia:

moja wypowiedź dotyczyła:
że wszyscy
którzy się opiekują zwierzętami,...
a które to zwierzęta
nie są wykorzystywane do zarobku człowieka
powinny być zwolnieni od podatków,
taka była myśl na ostatku,...
czemu to tylko od psa,...
a nie od papugi i kota...???
jakaż to różnica...???
to żywa i to żywa istota,....

Bogusia
Bogusia sob., 2012-01-14 20:02

OK Świerszczyku

@swierszczyk:

Może nie przeczytałam dokładnie, przepraszam. Pozostaję przy swoim zdaniu. Opłaty powinny być, ale bardzo zróżnicowane. Wiadomo, że inne od hodowli, z której czerpie się zyski. I, żeby te podatki się wszystkim opłaciły, myślę o właścicielach psów też. Ulgi, zwolnienia z podatków...to wszystko do przemyślenia. Ja zwalniałabym z podatku tych w pierwszej kolejności, którzy wezmą psa ze schroniska. Nie wiem czy dobrze myślę, ale tak właśnie myślę.

B.H.-D.
michałjacki
michałjacki ndz., 2012-01-15 07:56

Zwolnić z płacenia podatku

@swierszczyk:

ale obciążać 1 zł za każdą niesprzątnięta kupkę.

Bogusia
Bogusia ndz., 2012-01-15 10:11

Jak egzekwować tę każdą?

@michałjacki:

W tej chwili właśnie w TVN mówią o Szwecji, w której podobno wprowadza się tylko takie przepisy, które są w 100% do  konsekwentnego wyegzekwowania. Jeżeli nie jest to możliwe, tylko się obywatelom coś sugeruje.
Ile jest u nas martwych przepisów wszyscy dobrze wiemy. 

B.H.-D.
Maciek Gniazdowski
Maciek Gniazdowski ndz., 2012-01-15 22:50

Ech, świerszczyku,

@swierszczyk:

to wprowadźmy podatek i od owsików. Co więcej, pogłowne niejednego by doprowadziło do bankructwa.
Sytuacja rozwija się w nieciekawym kierunku, który ja osobiście wiążę z rozrostem administracji. Otóż po każdym kolejnym medialnym skandalu dokleja się kolejną 'łatkę' na kodeksie prawnym. 
Rottweiler pogryzł dziecko? To rejestrujemy właścicieli rottweilerów i wymagamy zezwoleń. Bullterier zagryzł kotka? To rejestrujemy właścicieli bullterierów. Dąży się do uszczegółowienia prawa, uwzględnienia każdego drastycznego wypadku zamiast kierowania się dobrą zasadą zdrowego rozsądku i uczciwości.
Odnoszę wrażenie, że nasza 'prawotwórczość' ma bezpośredni związek z troską o ciągle monitorowane wyniki sondaży opinii publicznej. Tyle, że z prawidłowym działaniem państwa ma to niewiele wspólnego.

MaciekMG http://zgfoto.hekko.pl/
aski
aski sob., 2012-01-14 21:33

Wpływy z podatków

@Bogusia:

"od psa" były znikome i większość miast z nich zrezygnowała już dawno.

https://picasaweb.google.com/106481896623705871202
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG sob., 2012-01-14 21:52

"możemy nauczyć jego właściciela"

Wyważanie otwartych drzwi? Kiedy strażnik miejski wlepił 5 stów mandatu paniusi która zostawiła kupkę
na środku chodnika? Nie swoją rzecz jasna, pupilka. W ZG chyba nigdy.
Czy Park Piastowski z przyległym lasem, albo Park Tysiąclecia, Park Poetów, las między Chmielną a cmentarzem to są miejskie sralnie dla psów? Narzędzia do nauczania właścicieli są od lat, trzeba tylko je brać w swoje łapki i stosować. Jak się nazbiera parę milionów z mandatów to można będzie kupić jeszcze jeden tomograf, tym razem dla leśnych żabek. A człowiek leczony na wrzody żołądka umrze na raka jelit.

Jeszcze o kochanych zwierzątkach;

Od 99 roku mogło się coś zmienić, na gorsze, bo brak kontroli na granicach.

laska
laska ndz., 2012-01-15 17:51

Tomograf

@Bogusław_ZG:

kupił weterynarz więc nie ma obaw, że to z pieniędzy NFZ lub UM.

laska
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2012-01-15 18:22

Nie wnikam w to czy ktoś go kupił czy dostał z Euromedic

@laska:

"Lecznica nawiązała współpracę ze spółką Euromedic, która przez ostatnie dziewięć lat wypożyczała tomograf zielonogórskiemu szpitalowi. Teraz ten sam sprzęt pomoże zwierzętom."
Więcej... http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,9594466,Pierwszy_psi_tomograf_w_zachodniej_Polsce.html#ixzz1jY26t4vZ

Tu można się też dowiedzieć, że tomograf był pierwszym w Polsce zachodniej, nie w ogóle w Polsce. :)

Homo Sapiens nadal są badani tomografem po wielomiesięcznym oczekiwaniu, albo kiedy już sami nie powiedzą co ich boli. A wtedy jest często za późno.

laska
laska ndz., 2012-01-15 20:14

Przepraszam za roztargnienie

@Bogusław_ZG:

bo tak tylko mogę wytłumaczyć pominięcie słowa - " zachodniej ". Nie zmienia to jednak istoty sprawy, nie można łączyć problematyki ochrony zdrowia ludzi i zwierząt.

laska
Bogusław_ZG
Bogusław_ZG ndz., 2012-01-15 23:15

To teraz już nie wiem

@laska:

kto jest autorem tego artykułu.
:((

Pintaliano
Pintaliano pon., 2012-01-16 11:59

To się zdarza

@Bogusław_ZG:

gdy kilka osób korzysta z tego samego komputera.
Moja wina.Przepraszam. 

Pintaliano
mariella
mariella pon., 2012-01-16 13:04

tomograf

@laska:

Za wszelkie badania psa, kota....płaci właściciel pupila z własnej kieszeni.Podobnie placówki weterynaryjne to firmy prywatne. Jak się to niby ma do dostępności wszelkiego rodzaju sprzętu do badań czy leczenia w ramach NFZ ?

laska
laska sob., 2012-01-14 20:34

Szukajmy więc sposobów

na wychowanie sprawców zasikanych klatek schodowych, " zakupionych " skwerów, trawników i chodników, śmierdzących piwnic oraz wyjących cały dzień pupilów. Pod słowem " sprawcy ", rozumiem właściciele zwierząt. Uważam, że od dobrego słowa bardziej skuteczne będzie uszczuplenie konta. 
Wszystkie religie wychowują słowem, straszą mękami piekielnymi a efektem są coraz bardziej grzeszni wyznawcy, więc co pozostaje ?
Bierzmy przykład z tych, którzy nauczyli swoich obywateli w taki sposób
Warto wspomnieć jeszcze o jednej ważnej rzeczy. Vancouver jest czyste. Nie widziałem nigdzie żadnego śmiecia. Nigdzie. Potem zrozumiałem dlaczego. Gdzieniegdzie można zobaczyć tabliczki proszące ludzi, by coś robili lub czegoś nie robili. Np. Proszę posprzątać po swoim psie. Żeby nie było tak miło, jeśli ktoś nie chce słuchać takiej prośby ma od razu wypisane, na jaką karę się naraża. A kary są drakońskie. Wyrzucanie śmieci byle gdzie – do 2000$, wpuszczenie swojego psa na plac zabaw dla dzieci – do 2000$, nieposprzątanie po psie – do 2000$, itd. I na każdej tabliczce numer telefonu, gdzie zgłaszać opornych. "

laska
aski
aski sob., 2012-01-14 21:12

Jako właściciel psiaka

@laska:

w pełni popieram ideę karania właścicieli psów za w/w zachowania. Choć jak znam świat i nasze realia powstała kolejna ustawa którą nie za bardzo będzie jak egzekwować. Podobna dyskusja już toczyła się
http://www.mmzielonagora.pl/artykul/nowy-rok-nowe-zmiany#comment-253842
Pocieszające jest, że zmienia się odbiór otoczenia, ludzie zwracają uwagę czy np. ktoś sprząta po psie, ale raczej jeszcze daleko nam do "donoszenia"
Inna sprawa to pyskówki właścicieli psów, zapewnienia, że pies nikogo nie ugryzł. To uwydatnia kulturę polaków lub raczej jej brak. 

Żaden, ale to żaden przepis czy ustawa nie rozwiąże problemu a już zapewne nie w ten sposób jak robią to na Ukrainie.
http://kontakt24.tvn.pl/artykul,masakra-psow-na-ukrainie,165904.html

https://picasaweb.google.com/106481896623705871202
Pintaliano
Pintaliano sob., 2012-01-14 22:11

Oczywiście, że żadna ustawa sama nie zmieni

@aski:

otaczającej nas rzeczywistości. Natomiast ustawa zbyt uszczegółowiona,  jak ta w obecnym kształcie jest niewykonalna.
Nie jest również możliwe funkcjonowanie bez jakichkolwiek uregulowań prawnych.
Nie można liczyć także na to, że dobre serca właścicieli załatwią problem.
Na Ukrainie przyjęto barbarzyński sposób rozwiązania kłopotów z watahami bezpańskich psów i kotów. To się w głowie nie mieści, że można tak postępować ze zwierzętami. Niestety, Ukraińcy mając wiele innych problemów do rozwiązania, przegapili moment gdy należało zareagować na " bezpański problem ".
Opowiadał mi o tym mój znajomy Ukrainiec, obecnie mieszkaniec Zielonej Góry, którego jeszcze nie obejmuje ustawa abolicyjna. 

Pintaliano
aski
aski ndz., 2012-01-15 14:44

Gdyby tak się dokładniej

@Pintaliano:

przyjrzeć to spora część ustaw i przepisów w naszym kraju jest niewykonalna lub przynajmniej absurdalna, ot choćby głośny ostatnio absurdalny przepis dotyczący zakupu węgla.
W sumie trudno powiedzieć (zwłaszcza mi) czy ustawa lub przepis cyt. " zbyt uszczegółowiony" to źle czy dobrze... Gdyby nie była... stwarza to możliwości różnych interpretacji jednego przepisu a tak być nie może.
Zamysł/pomysł był dobry ale wyszło jak zwykle.

A co do kupek .... zastanawiam się ile osób, tych oburzonych, zwraca uwagę właścicielom psów gdy widzą, że oni nie sprzątają po swoich pupilach ? może to jest metoda ? zawstydzić lub ośmieszyć jak w filmie "Dzień świra "

Wolność jednych nie może być kosztem drugich - jak mówi bohater filmu :)

https://picasaweb.google.com/106481896623705871202
mariella
mariella wt., 2012-01-17 12:40

Gosia

@Bogusław_ZG:

Z filmu można wywnioskować, ze można teraz bezkarnie obrażać i obrzucać nawet cudza kupą właścicieli psów. Ten człowiek jest bardzo agresywny lub wstawiony, czy jest to agresja uzasadniona wobec bezsilności tej kobiety?
Moim skromnym zdaniem, skoro chcemy uczyć kultury właścicieli psów róbmy to jak należy. Obrzucanie człowieka fekaliami niezależnie od sytuacji uwłacza obu stronom. Nie świadczy to bynajmniej o sile charakteru, raczej o brak umiejętności kontrolowania emocji.
Duuga sprawa to brak koszy na fekalia i pojemników z woreczkami w naszym kochanym miescie. Dopiero mając w rekach taki argument można bezwzględnie egzekwować prawo. Tak samo wobec amatorów zasmiecania trawników i chodników innymi śmieciami mimo wszechobecnych koszy.

mariella
mariella pon., 2012-01-16 12:55

szkolenie właścicieli

@laska:

Sądzę, że nie tylko w "psiej" kwestii konieczne było by generalne sprzątanie w głowach Polaków !!!
Przykład z Kanady może odległy ale dobry o tyle o ile ktoś raczył by tutaj egzekwować prawo i przede wszystkim,o ile kultura osobista Kanadyjczyków jest najwyraźniej na nieco innym poziomie. To samo mogę zresztą powiedzieć o przeciętnym Berlińczyku.
Egzekwowanie prawa, ludzkie poczucie obowiązku oraz porządku w naszej kochanej Polsce mocno kuleje.
Chcemy uczyć siebie nawzajem sprzątania po naszych podopiecznych kolejnymi ustawami a nie zwracamy uwagi sąsiadom którzy wyrzucają przez okno pety po papierosach, butelki po napojach czy tym, którzy "dekorują" trawniki  opakowania z fastfoodów oraz wyżej wymienionych. Te rzeczy też śmierdzą i kłują w oczy(ale może tylko mnie) podobnie jak ludzki kał na wielu klatkach schodowych. Polecam szkolenie Polaków z kultury osobistej nie tylko w tak popularnym ostatnio temacie psim.
Jaki zatem mandat i jak go egzekwować dla tych którzy poza swoimi drzwiami, ramą okna czy barierką balkonu robią wysypisko śmieci?!
Mieszkaniec os,Pomorskiego klatka 6, zapraszam pod blok!
Nawiązanie do Berlina ze względu na kilkuletni pobyt w Niemczech, a więc i znajomość tematu z autopsji.

aski
aski sob., 2012-01-14 21:20

Szkoły i hotele dla psów

to świetna sprawa. Sam korzystałem z ich usług. Choć są u nas hotele które raczej bym odradzał (zwłaszcza jeden) Podobnie jest ze szkoleniem psów.
Fajny artykuł i zgadzam się z jego większą częścią.

Pozdrawiam

https://picasaweb.google.com/106481896623705871202
Pintaliano
Pintaliano sob., 2012-01-14 21:53

Hotel, o którym obiecałem napisać

@aski:

moim zdaniem zasługuje na 5 psich gwiazdek. To ten z tytułowego zdjęcia.

Pintaliano
aski
aski ndz., 2012-01-15 14:30

o tym Hotelu

@Pintaliano:

słyszałem dobre słowa i cieszy fakt, że takie też są :)

https://picasaweb.google.com/106481896623705871202
Szambelan
Szambelan ndz., 2012-01-15 13:20

Właśnie magistrat ustala szefa schroniska. Będzie wspaniale!

No bo wybiorą najlepszych !
ZAPEWNE w ciągu kilku tygodni zniknie problem bezdomnych (luźno biegających) psów.
*   *   *
Pozostaną tylko koty!
Ale to temat niebezpieczny politycznie.

Szambelan
mariella
mariella pon., 2012-01-16 13:55

ŻADEN ŚMIEĆ NIE JEST DOBRY

Ja proponuje wszystkim zagorzałym fanom pogromu psich kup przemyślenie hasła:
ŻADEN ŚMIEĆ NIE JEST DOBRY!!!!!
lub
NIE MA ŚMIECI RÓWNYCH I RÓWNIEJSZYCH, BARDZIEJ I MNIEJ ŚMIERDZĄCYCH, BARDZIEJ I MNIEJ WADZĄCYCH !
Osobiście bardzo wadzą mi ludzkie odpady na chodnikach, trawnikach czy w autobusach (mowa o opakowaniach szklanych,plastikowych, paierowych..). Należy zatem zacząć od edukowania nas Polaków, mówiąc że miejsce wszelkich odpadów, śmieci jest w koszach, kontenerach na te właśnie a których w naszym otoczeniu nie brakuje.
pozdrawiam!